Podstawa prawna: Rozdział 3a ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2023 r., poz. 57); Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie rejestru danych kontaktowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2467).
1.Minister właściwy do spraw informatyzacji prowadzi rejestr danych kontaktowych osób fizycznych, zwany dalej "rejestrem danych kontaktowych", którego prowadzenie ma na celu ułatwienie min. podmiotom publicznym, organom wyborczym czy też Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi - w zakresie danych osób poszukiwanych lub poszukujących - kontaktu z osobami fizycznymi w związku z usługami i zadaniami publicznymi realizowanymi na rzecz tych osób. Dane kontaktowe nie są wykorzystywane w celu kontaktu z osobami fizycznymi w zakresie związanym z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą.
2.Do rejestru danych kontaktowych swoje dane kontaktowe mogą przekazać osoby pełnoletnie, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych. Do rejestru danych kontaktowych wprowadza się:numer PESEL; imię i nazwisko oraz adres poczty elektronicznej lub numer telefonu, przy czym można podać wyłącznie jeden adres poczty i jeden numer telefonu, które przypisane zostają do konkretnej osoby.
3.Podstawą przetwarzania danych osobowych w rejestrze danych kontaktowych jest zgoda osoby, której dane dotyczą. Dane do rejestru danych kontaktowych są przekazywane, aktualizowane lub usuwane:
- samodzielnie przez osobę fizyczną, przy użyciu usługi online udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, po uwierzytelnieniu w sposób określony w art. 20a ust. 1;
- za pośrednictwem podmiotu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8, posiadającego dostęp do rejestru danych kontaktowych, na wniosek złożony osobiście w siedzibie tego podmiotu przez osobę, której dane dotyczą.
Przekazywane dane są wprowadzane do rejestru danych kontaktowych po potwierdzeniu ich poprawności oraz przyporządkowaniu do osoby, której dane dotyczą, realizowanym przy użyciu jednorazowego kodu wysłanego odpowiednio na przekazany do tego rejestru adres poczty elektronicznej lub numer telefonu komórkowego.
Rejestr danych kontaktowych jest prowadzony w sposób umożliwiający osobom fizycznym skuteczne wprowadzenie, wyszukanie, aktualizację oraz usunięcie własnych danych kontaktowych.