Podstawa prawna: Rozdział 6 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. 2022 r. Poz. 1191); Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 14 lipca 2022 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1493); Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z rejestrów mieszkańców oraz rejestru PESEL (Dz. U. z 2017 r., poz. 2482); art. 1 ust. 1 pkt. 1b) ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2111).
1.Organ gminy prowadzący rejestr mieszkańców, na wniosek zainteresowanej osoby złożony na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem lub w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, obowiązany jest wydać zaświadczenie zawierające pełny lub częściowy odpis danych dotyczących tej osoby przetwarzanych w prowadzonym rejestrze mieszkańców.
Ponadto dowolny organ gminy, na wniosek złożony na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem lub w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, obowiązany jest wydać zaświadczenie zawierające pełny lub częściowy odpis danych dotyczących tej osoby przetwarzanych w rejestrze PESEL.
W oparciu o art. 1 ust. 1 pkt. 1b) ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2111) za wydanie zaświadczenia pobierana jest opłata skarbowa w kwocie 17,00 zł (opłata pobierana jest od zaświadczenia, a nie od wydanych stron).
W oparciu o obecnie obowiązujące przepisy praw osobie, której dane są przetwarzane w rejestrze PESEL, umożliwia się pobranie z rejestru PESEL informacji o adresie zameldowania tej osoby, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, po uwierzytelnieniu tej osoby w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
2.Dane z rejestru PESEL oraz rejestrów mieszkańców udostępnia się podmiotom wymienionym w art. 46 ust. 1 ustawy o ewidencji ludności w zakresie niezbędnym do realizacji ich ustawowych zadań – nieodpłatnie.
Dane, o których mowa mogą być udostępnione: osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą w tym interes prawny; jednostkom organizacyjnym, w celach badawczych, statystycznych, badania opinii publicznej, jeżeli po wykorzystaniu dane te zostaną poddane takiej modyfikacji, która nie pozwoli ustalić tożsamości osób, których dane dotyczą; innym osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą interes faktyczny w otrzymaniu danych, pod warunkiem uzyskania zgody osób, których dane dotyczą oraz podmiotom odpowiedzialnym za system identyfikacji elektronicznej oraz podmiotom wydającym środki identyfikacji elektronicznej w systemie identyfikacji elektronicznej zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1797) w celu wydania środka identyfikacji elektronicznej – odpłatnie.
W tej samej sprawie wniosek może zostać złożony wyłącznie do jednego organu dowolnej gminy, a dane jednostkowe udostępnione na podstawie wniosku, o którym mowa nie mogą być wykorzystane w innym celu niż wskazany w tym wniosku. Przez dane jednostkowe rozumie się informacje uzyskane z ww. rejestrów dotyczące jednej osoby lub imion i nazwisk wszystkich osób zameldowanych pod jednym adresem.
Organ rozpatrujący wniosek, o którym mowa w ust. 1, odmawia w drodze decyzji administracyjnej udostępnienia danych jednostkowych, jeżeli nie zostały spełnione warunki określone w art. 46.
I. WYMAGANE DOKUMENTY:
1. Wniosek o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL, którego wzór określa zał. 1 do Rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 14 lipca 2022 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych (Dz. U. z 2022 r., poz.1493);
2. Dowód uiszczenia opłaty za udostępnienie danych jednostkowych, która wynosi 31,00 zł - § 2 pkt. 1) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z rejestrów mieszkańców oraz rejestru PESEL (Dz. U. z 2017 r., poz. 2482);
3. Dokumenty potwierdzające posiadanie interesu prawnego w uzyskaniu wnioskowanych danych jednostkowych.
II. TRYB ODWOŁAWCZY: od decyzji o odmowie udostępnienia danych jednostkowych ze wskazywanych rejestrów przysługuje prawo wniesienia odwołania za pośrednictwem organu gminy do Wojewody Dolnośląskiego we Wrocławiu Plac Powstańców Warszawy 1, w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszej decyzji.