Podstawa prawna:
Rozdział 4 i 5 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. 2022 r. Poz. 1191); Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. 2022 r. Poz. 2070, z późn. zm.), część IV załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2111).
I. WYMAGANE DOKUMENTY:
1.Wypełniony formularz "Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego / Notification of a change of permanent residence" lub "Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu czasowego / Notification of a change of temporary residence" (odrębny dla każdej osoby, również dla dziecka).
2.Do wglądu:
• dowód osobisty lub paszport,
3 .W przypadku zgłoszenia wymeldowania przez pełnomocnika dodatkowo:
• pisemne pełnomocnictwo do wymeldowania,
• dowód osobisty pełnomocnika lub w uzasadnionym przypadku inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości.
Organ dokonujący wymeldowania wydaje osobie, na jej wniosek, zaświadczenie o wymeldowaniu (opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia – 17 zł.)
II. OPŁATY:
1. Nie pobiera się opłat za dokonanie czynności meldunkowych.
2. Opłata skarbowa:
• za przedłożenie pełnomocnictwa – 17,00 zł,
• opłata za wydanie zaświadczenia o dokonanej czynności wymeldowania – 17,00 zł.
Do wniosku należy dołączyć dowód wpłaty.
Pełnomocnictwa udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu są zwolnione
z opłaty skarbowej na podstawie ustawy o opłacie skarbowej.
III. TRYB ODWOŁAWCZY: Dotyczy postępowań meldunkowych - na decyzję organu gminy wydaną w sprawach meldunkowych przysługuje prawo wniesienia odwołania za pośrednictwem tego organu do Wojewody Dolnośląskiego we Wrocławiu Plac Powstańców Warszawy 1, w terminie 14 dni
od daty otrzymania niniejszej decyzji.
IV. UWAGI:
1.Osoba, która opuszcza miejsce pobytu stałego albo opuszcza miejsce pobytu czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu obowiązana jest wymeldować się. Wymeldowania można dokonać w postaci papierowej bądź elektronicznej.
2.Obywatel polski może wymeldować się z miejsca pobytu stałego lub czasowego dokonując zameldowania w nowym miejscu pobytu.
3.Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
4.Organ gminy, o którym mowa w art. 28 ust. 1, wydaje z urzędu lub na wniosek właściciela lub podmiotu wskazanych w art. 28 ust. 2, decyzję w sprawie wymeldowania obywatela polskiego, który opuścił miejsce pobytu stałego albo opuścił miejsce pobytu czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu i nie dopełnił obowiązku wymeldowania się.
5.Zgłoszenie zgonu dokonane w urzędzie stanu cywilnego, zgodnie z przepisami prawa o aktach stanu cywilnego, zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej z miejsca pobytu stałego i czasowego.